gratis kostplan til vægtøgningGratis kostplan til vægtøgning – vælg en kostplan som passer til dit daglige kaloriebehov:

 

 

 




gratis kostplan til vægtøgning

Kan kostplanerne benyttes af alle?

Om du er mand, kvinde, overvægtig eller undervægtig kan kostplanerne benyttes. Alle vores kostplaner er lavet ud fra en gennemsnitlig vurdering af, hvad mennesket har behov for af næring, for at opnå sit ønskede mål (muskelopbygning / vægttab / vægtøgning).

Vi er alle bygget forskelligt og har derfor forskellige behov. Dette indebærer, at du måske ikke får det samme resultat ud af den valgte gratis kostplan, som din ven eksempelvis vil få. Dette skyldes, at kostplanen ikke er skræddersyet. Når det er sagt, vil du naturligvis opnå dit mål, hvis du vælger en kostplan, som er tilpasset til dit ønskede mål (muskelopbygning / vægttab / vægtøgning) og dit daglige kaloriebehov.

Vi mennesker har alle behov for den samme næring, herunder protein, kulhydrater, fedt og vitaminer, det er blot et spørgsmål om, hvilken mængde vi har behov for, da nogen eksempelvis har behov for flere kulhydrater end andre. Dette er heldigvis noget du selv kan finde ud af. Det du skal gøre er at prøve lidt forskelligt og mærke efter – er du mæt på en god måde? føler du dig oppustet og for mæt på en lidt træls måde? bliver du hurtig sulten igen? Såfremt du oplever oppustethed, irritation i maven og / eller bliver for hurtig sulten igen, betyder det, at du skal justere på, hvad du indtager af kulhydrater, protein og fedt.

Vigtige tips til vægtøgning:

  • Spis flere kalorier end det din krop forbrænder. Beregn dit daglige kaloriebehov for din ønskede vægt her.

 

  • Sørg for at få rigeligt søvn – 8-9 timer dagligt!

 

  • Spis mad med højt indhold pr. gram fødevare.

 

  • Spis rigeligt af både protein, fedt og kulhydrater.

 

  • Spis snacks og drik dine kalorier, hvis du har svært ved at komme op på dit daglige kaloriebehov.

 

  • Styrketræn 3 gange ugentligt, således at du øger muskelmassen i takt med din vægt – Husk at spis den mængde ekstra, som du forbrænder under træningen.

 

gratis kostplan til vægtøgningTallerkenmodel til vægtøgning

VægtøgningProcent

Protein

30

Frugt/grønt

25

Korn

35

Fedt

10
Protein: Skyr, Yoghurt, Mælk, Ost, Kød, Fisk, Fjerkræ, Æg m.m.

Frugt/grønt: Æble, Banan, Vindruer, Blåbær, Gulerødder, Broccoli, Spinat, Spidskål m.m.

Korn: Havregryn, Rugbrød, Fuldkornspasta, Brune ris m.m.

Fedt: Smør, Olivenolie, Kokosolie, Kerner, Nødder m.m.