Gratis kostplan til vægttab – Vælg en kostplan som passer til dit daglige kaloriebehov:

 

 

 

 

 

Vigtige tips til vægttab:

  • Kalorieunderskud! Det vigtigste for at opnå et vægttab er kalorieunderskud.
    Beregn dit daglige kaloriebehov for din ønskede vægt her.

 

  • Drik rigeligt vand! Vand er med til at dæmpe sulten en smule. Derudover kan vand øge
    stofskiftet og forbrænde kalorier, da det igangsætter kroppens processer.

 

  • Søvn er vigtigere end du tror – så sørg for at få god nattesøvn! Mangel på søvn påvirker
    kun hormonerne på en negativ måde, som forårsager forværret energiniveau, større trang
    til sukker og forværret stofskifte.

 

  • Spar på kornprodukterne! Kornprodukter indeholder både mange kulhydrater og kalorier.
    Kroppen danner dagligt én tsk. glukose, som er den mængde kulhydrater kroppen har brug for.
    Da kroppen ikke har behov for mere end den ene tsk. glukose dagligt, er det begrænset, hvor
    mange kulhydrater du bør indtage under et vægttab.

 

  • Styrketræning er vejen frem – drop cardio! Trods cardio på “papiret” forbrænder flere kalorier end
    styrketræning, er det styrketræningen som i sidste ende “æder” fedtet i kroppen. Du vil opnå
    et hurtigere vægttab og en øget fedtforbrænding, hvis du styrketræner.

 

  • Indtag superfoods, koffein og chili – Produkterne er med til at øge stofskiftet og sætte
    forbrændingen i gang.

 

  • Variation i kosten. Det er vigtigt, at du varierer dit kostindtag, så du får forskellige næringsstoffer.
    Derudover kan du hurtigt køre træt i det, hvis du spiser det samme hver dag.

 

Tallerkenmodel til vægttab

VægttabProcent

Protein

25

Frugt/grønt

50

Kulhydrater

25

Protein: Skyr, Yoghurt, Mælk, Ost, Kød, Fisk, Fjerkræ, Æg m.m.

Frugt/grønt: Æble, Banan, Vindruer, Blåbær, Gulerødder, Broccoli, Spinat, Spidskål m.m.

Kulhydrater: Kartofler, Rodfrugter, Havregryn, Rugbrød, Fuldkornspasta, Brune ris m.m.

Fedt: Smør, Olivenolie, Kokosolie, Kerner, Nødder m.m.

 

Generelt om kostplanerne:

Hver gratis kostplan til vægttab er lavet således, at du primært skal indtage frugt / grønt, protein
og fedt. Vi har sørget for, at der bliver sparet lidt på kulhydraterne – kulhydrater er et nødvendigt
næringsstof for kroppen, men er samtidig noget som du bør spare på, hvis du ønsker et hurtigt
vægttab og en øget fedtforbrænding.

Vi anbefaler, at du styrketræner 3 gange ugentligt under kostplanen, da dette vil øge din fedt-
forbrænding, hvilket vil give dig et bedre og hurtigere resultat. Det er ikke nødvendigt, at du
styrketræner i flere timer, når du træner – det vigtigste er, at du træner intenst og varierer din
træning.

Kalorieforbrænding ved træning er ikke medtaget i kostplanerne. Det er op til dig selv, om du
vælger at medtage kalorieforbrændingen i kostplanen eller ej – du vil naturligvis tabe dig hurtigere,
hvis du vælger ikke at medtage kalorieforbrændingen i den valgte gratis kostplan. Du kan beregne
kalorieforbrænding ved træning her.

 

Kort om hver gratis kostplan til vægttab:

Gratis kostplan til vægttab 1200 Kcal er en kostplan lavet til dig, som ønsker at opnå et hurtigt
vægttab. Kostplanen er alene til midlertidig brug, da 1200 kcal om dagen er langt under det
anbefalede – Derfor anbefaler vi, at du indtager flere kalorier dagligt, så snart du har opnået din
ønskede vægt. Du kan finde ud af, hvor mange kalorier du dagligt skal indtage, for at vedligeholde
din vægt her.

Gratis kostplan til vægttab 1500 Kcal er en kostplan lavet til dig, som ønsker at opnå hurtige
resultater. Fortsætter du med at indtage 1500 Kcal om dagen, vil din vægt ende på omtrent
50 kg., hvilket for de fleste er under det anbefalede – Derfor anbefaler vi, at du indtager flere
kalorier dagligt, så snart du har opnået din ønskede vægt. Du kan finde ud af, hvor mange
kalorier du dagligt skal indtage, for at vedligeholde din vægt her.

Gratis kostplan til vægttab 1800 Kcal er en kostplan lavet til dig, som ønsker at veje mellem
58-60 kg. Kostplanen kan benyttes af både mænd og kvinder – For mænd anbefales det, at
kostplanen kun benyttes som en midlertidig løsning for at opnå hurtige resultater, da en vægt
på mellem 58-60 kg. for mænd i de fleste tilfælde er langt under det anbefalede.

Gratis kostplan til vægttab 2000 Kcal er en kostplan lavet til dig, som ønsker at veje mellem
64-66 kg. Kostplanen kan benyttes af både mænd og kvinder – For mænd anbefales det, at
kostplanen kun benyttes som en midlertidig løsning for at opnå hurtige resultater, da en vægt
på mellem 64-66 kg. for mænd i de fleste tilfælde er under det anbefalede.

Gratis kostplan til vægttab 2500 Kcal er en kostplan lavet til dig, som ønsker at veje mellem
81-83 kg. Kostplanen er primært lavet til mænd, men kan naturligvis også benyttes af kvinder.

 

Opnå dit vægttab:

Der er to ting som især er vigtige, for at opnå et vægttab, nemlig kalorieunderskud og tålmodighed.

For at du kan opnå et vægttab, er det naturligvis nødvendigt, at du indtager færre kalorier, end hvad
din krop har brug for, for at vedligeholde din vægt. Du kan finde ud af, hvor mange kalorier du dagligt
skal indtage, for at vedligeholde din vægt her. Hvis du eksempelvis dagligt skal indtage 2500 kalorier,
for at vedligeholde din vægt, kan du vælge at indtage 2000 kalorier om dagen eller 1500 kalorier om
dagen, afhængig af, hvor hurtigt du ønsker at tabe dig.

Et vægttab er ikke noget, som kan ske fra den ene dag til den anden, ligesom din vægtøgning ikke
skete fra den ene dag til den anden. Tålmodighed er et vigtigt nøgleord, for at holde fokus og opnå
dit ønskede mål. Har du ikke tålmodigheden med dig, kan du risikere at falde tilbage til dine
dårlige vaner enten inden du har opnået din ønskede vægt eller efter. Det du skal gøre er:

1. Accepter den situation, som du står i på nuværende tidspunkt
– Du skal acceptere, at du er overvægtig
– Du skal acceptere, at det tager tid at opnå dit mål

2. Hav realistiske forventninger til dit vægttab
– Du kender dig selv bedre end nogen anden – derfor skal du tabe dig i dit eget tempo. For nogen
fungerer det bedre med et “dramatisk” vægttab, hvor de opnår hurtige resultater og vægttabet
dermed er kortsigtet, hvor andre bedre kan håndtere et længerevarende vægttab, hvor der er plads
til lidt hygge. Find ud af, hvad der virker bedst for dig.

3. Fokuser på dine fremskidt 
– Fokus på fremskridt bevarer motivationen. Når du løbende fokuserer på dine fremskridt, fremfor
selve målet, vil du undgå at opleve vægttabet som uoverskueligt.