Gratis kostplan til vægttabGratis kostplan til vægttab – vælg en kostplan som passer til dit daglige kaloriebehov.

 

 

 

 



Gratis kostplan til vægttab

Vigtige tips til vægttab:

  • Kalorieunderskud! Det vigtigste for at opnå et vægttab er kalorieunderskud. Beregn dit daglige kaloriebehov for din ønskede vægt her.

 

  • Drik rigeligt vand! Vand er med til at dæmpe sulten en smule. Derudover kan vand øge stofskiftet og forbrænde kalorier, da det igangsætter kroppens processer.

 

  • Søvn er vigtigere end du tror – sørg for at få god nattesøvn! Mangel på søvn påvirker kun hormonerne på en negativ måde, som forårsager forværret energiniveau, større trang til sukker og forværret stofskifte.

 

  • Spar på kornprodukterne! Kornprodukter indeholder både mange kulhydrater og kalorier. Kroppen danner dagligt én tsk. glukose, som er den mængde kulhydrater kroppen har brug for. Da kroppen ikke har behov for mere end den ene tsk. glukose dagligt, er det begrænset, hvor mange kulhydrater du bør indtage under et vægttab.

 

  • Styrketræning er vejen frem – drop cardio! Trods cardio på “papiret” forbrænder flere kalorier end styrketræning, er det styrketræningen som i sidste ende “æder” fedtet i kroppen. Du vil opnå et hurtigere vægttab og en øget fedtforbrænding, hvis du styrketræner.

 

  • Indtag superfoods, koffein og chili – Produkterne er med til at øge stofskiftet og sætte forbrændingen i gang.

 

  • Variation i kosten. Det er vigtigt, at du varierer dit kostindtag, så du får forskellige næringsstoffer. Derudover kan du hurtigt køre træt i det, hvis du spiser det samme hver dag.

 

Gratis kostplan til vægttabTallerkenmodel til vægttab

VægttabProcent

Protein

25

Frugt/grønt

50

Korn

25
Protein: Skyr, Yoghurt, Mælk, Ost, Kød, Fisk, Fjerkræ, Æg m.m.

Frugt/grønt: Æble, Banan, Vindruer, Blåbær, Gulerødder, Broccoli, Spinat, Spidskål m.m.

Korn: Havregryn, Rugbrød, Fuldkornspasta, Brune ris m.m.

Fedt: Smør, Olivenolie, Kokosolie, Kerner, Nødder m.m.

 

Gratis kostplan til vægttab

Generelt om kostplanerne:

Hver gratis kostplan til vægttab er lavet således, at du primært skal indtage frugt / grønt, protein og fedt. Vi har sørget for, at der bliver sparet lidt på kulhydraterne – kulhydrater er et nødvendigt næringsstof for kroppen, men er samtidig noget som du bør spare på, hvis du ønsker et hurtigt vægttab og en øget fedtforbrænding.

Vi anbefaler, at du styrketræner 3 gange ugentligt under kostplanen, da dette vil øge din fedtforbrænding, hvilket vil give dig et bedre og hurtigere resultat. Det er ikke nødvendigt, at du styrketræner i flere timer, når du træner – det vigtigste er, at du træner intenst og varierer din træning.

Kalorieforbrænding ved træning er ikke medtaget i kostplanerne. Det er op til dig selv, om du vælger at medtage kalorieforbrændingen i kostplanen eller ej – du vil naturligvis tabe dig hurtigere, hvis du vælger ikke at medtage kalorieforbrændingen i den valgte gratis kostplan. Du kan beregne kalorieforbrænding ved træning her.

 

Kort om hver gratis kostplan til vægttab:

1200 kcal dagligt

Gratis kostplan til vægttab 1200 Kcal er en kostplan lavet til dig, som ønsker at opnå et hurtigt vægttab. Kostplanen er alene til midlertidig brug, da 1200 kcal om dagen er langt under det anbefalede – derfor anbefaler vi, at du indtager flere kalorier dagligt, så snart du har opnået din ønskede vægt. Du kan finde ud af, hvor mange kalorier du dagligt skal indtage, for at vedligeholde din vægt her.

1500 kcal dagligt

Gratis kostplan til vægttab 1500 Kcal er en kostplan lavet til dig, som ønsker at opnå hurtige resultater. Fortsætter du med at indtage 1500 Kcal om dagen, vil din vægt ende på omtrent 50 kg., hvilket for de fleste er under det anbefalede – derfor anbefaler vi, at du indtager flere kalorier dagligt, så snart du har opnået din ønskede vægt. Du kan finde ud af, hvor mange kalorier du dagligt skal indtage, for at vedligeholde din vægt her.

1800 kcal dagligt

Gratis kostplan til vægttab 1800 Kcal er en kostplan lavet til dig, som ønsker at veje mellem 58-60 kg. Kostplanen kan benyttes af både mænd og kvinder – for mænd anbefales det, at kostplanen kun benyttes som en midlertidig løsning for at opnå hurtige resultater, da en vægt på mellem 58-60 kg. for mænd i de fleste tilfælde er langt under det anbefalede.

2000 kcal dagligt

Gratis kostplan til vægttab 2000 Kcal er en kostplan lavet til dig, som ønsker at veje mellem 64-66 kg. Kostplanen kan benyttes af både mænd og kvinder – for mænd anbefales det, at kostplanen kun benyttes som en midlertidig løsning for at opnå hurtige resultater, da en vægt på mellem 64-66 kg. for mænd i de fleste tilfælde er under det anbefalede.

2500 kcal dagligt

Gratis kostplan til vægttab 2500 Kcal er en kostplan lavet til dig, som ønsker at veje mellem 81-83 kg. Kostplanen er primært lavet til mænd, men kan naturligvis også benyttes af kvinder.

 

Opnå dit vægttab:

Der er to ting som især er vigtige, for at opnå et vægttab, nemlig kalorieunderskud og tålmodighed.

For at du kan opnå et vægttab, er det naturligvis nødvendigt, at du indtager færre kalorier, end hvad din krop har brug for, for at vedligeholde din vægt. Du kan finde ud af, hvor mange kalorier du dagligt skal indtage, for at vedligeholde din vægt her. Hvis du eksempelvis dagligt skal indtage 2500 kalorier, for at vedligeholde din vægt, kan du vælge at indtage 2000 kalorier om dagen eller 1500 kalorier om dagen, afhængig af, hvor hurtigt du ønsker at tabe dig.

Et vægttab er ikke noget, som kan ske fra den ene dag til den anden, ligesom din vægtøgning ikke skete fra den ene dag til den anden. Tålmodighed er et vigtigt nøgleord, for at holde fokus og opnå dit ønskede mål. Har du ikke tålmodigheden med dig, kan du risikere at falde tilbage til dine dårlige vaner enten inden du har opnået din ønskede vægt eller efter. Det du skal gøre:

 

1. Accepter den situation, som du står i på nuværende tidspunkt
– Du skal acceptere, at du er overvægtig
– Du skal acceptere, at det tager tid at opnå dit mål

2. Hav realistiske forventninger til dit vægttab
– Du kender dig selv bedre end nogen anden – derfor skal du tabe dig i dit eget tempo. For nogen fungerer det bedre med et “dramatisk” vægttab, hvor de opnår hurtige resultater og vægttabet dermed er kortsigtet, hvor andre bedre kan håndtere et længerevarende vægttab, hvor der er plads til lidt hygge. Find ud af, hvad der virker bedst for dig.

3. Fokuser på dine fremskidt 
– Fokus på fremskridt bevarer motivationen. Når du løbende fokuserer på dine fremskridt, fremfor selve målet, vil du undgå at opleve vægttabet som uoverskueligt.