På denne side kan du finde svar på ofte stillede spørgsmål vedrørende vægttab, muskelopbygning og vægtøgning.

Hvor hurtigt kan man tabe sig? 🍏
Det er meget individuelt, hvor hurtigt man kan tabe sig, da det afhænger af kroppens forbrænding / stofskifte. Hvis du allerede nu sidder og tænker, at du er én af dem med lavt stofskifte, kan vi berolige dig med, at der findes en række naturlige produkter, som kan hjælpe forbrændingen i gang.

Nu til spørgsmålet, hvor hurtigt kan man tabe sig? Ét kg. kropsfedt svarer til ca. 7.500 kcal, hvilket indebærer, at du skal forbrænde omtrent 7.500 kcal for at tabe 1 kg. fedtmasse. Hvis du skal tabe 1 kg. fedtmasse om ugen, ja så skal du forbrænde ca. 1000 kcal om dagen. Jo mere du vejer, jo hurtigere kan du tabe dig. Lad os tage et eksempel i det følgende..

Du vejer 90 kg. og vil gerne veje 60 kg. For at vedligeholde din vægt på 90 kg. skal du dagligt indtage 2.777 kcal og for at veje 60 kg. skal du dagligt indtage 1.851 kcal. Allerede ved at spise 1.851 kcal dagligt, vil du tabe dig ca. 1 kg. om ugen, vel og mærket uden at træne. Hvis du samtidig vælger at styrketræne intenst 3-4 gange ugentligt i 15-20 min., vil fedttabet (for de fleste) fordobles. 1.851 kcal dagligt er faktisk ikke en “hård kur”, så ønsker du en hård kur med hurtige resultater, så kan du vælge at gå ned på 1.200 eller 1.500 kcal om dagen, hvilket kun vil øge vægttabet. Alt i alt, kan du ifølge dette eksempel tabe dig mellem 2,5 – 3 kg. om ugen.

Du vejer 75 kg. og vil gerne veje 60 kg. For at vedligeholde din vægt på 75 kg. skal du dagligt indtage 2.314 kcal og for at veje 60 kg. skal du dagligt indtage 1.851 kcal. Ved at spise 1.851 kcal dagligt, vil du tabe dig ca. 0,5 kg. om ugen, vel og mærket uden at træne. Hvis du samtidig vælger at styrketræne intenst 3-4 gange ugentligt i 15-20 min., vil fedttabet (for de fleste) fordobles. Som nævnt tidligere, kan du, hvis du ønsker hurtigere resultater, vælge at gå ned på 1.200 eller 1.500 kcal om dagen, hvilket kun vil øge vægttabet. Alt i alt, kan du ifølge dette eksempel tabe dig mellem 1,5 – 2 kg. om ugen.

Konklusion: Jo mere du vejer, jo hurtigere kan du tabe dig, MEN vejen er også længere. Som tidligere nævnt, er det meget individuelt hvor hurtigt man kan tabe sig, derfor vil nogen måske opleve at kunne tabe sig mere end det ovennævnte og andre mindre.

Du kan selv prøve at regne på, hvor hurtigt du kan tabe dig. Det du skal gøre er, at gå ind på følgende side beregn daglig kaloriebehov. Indtast din nuværende vægt og se hvor mange kalorier du dagligt skal indtage, derefter indtaster du din ønskede vægt og ser hvor mange kalorier du dagligt skal indtage, for at opnå vægten.

Cardio eller styrketræning? 🍏
Det er ingen hemmelighed, at man på “papiret” forbrænder flere kalorier ved cardio, herunder løb, cykling mm. end man gør ved styrketræning generelt. Men det som mange ikke ved er, at styrketræning er afgørende for fedttab. Styrketræning øger nemlig kroppens evne til at forbrænde fedt, i mens man hviler. Derudover øger styrketræning både muskelmassen og kroppens styrke, hvor cardio primært øger kroppens udholdenhed.

Hvis du styrketræner intenst, vil kroppen som følge af en øget muskelmasse “æde” fedtet i kroppen og øge stofskiftet, selv når du intet laver. Vi vil derfor altid anbefale at man under et vægttab fokuserer på styrketræning frem for cardio.

Er dit mål muskelopbygning vil intens styrketræning altid være vejen frem. Det betyder naturligvis ikke, at du skal holde dig helt fra cardio.

Hvad er vigtigst? Kost eller træning? 🍏
Tommelfingerreglen lyder, at kosten vægter 80 procent, mens træning alene vægter 20 procent. Det er derfor altafgørende, at du har styr på kosten.

Hvis du træner 3-4 gange ugentligt, men stadig spiser flere kalorier end hvad du forbrænder og samtidig spiser usundt, vil du aldrig komme til at se positive resultater på vægten. Hvis du derimod spiser sundt og holder dig indenfor din daglige kalorieforbrænding, vil vægten falde, selvom du ikke træner.

Vi vil anbefale, at du vægter både sund kost og træning, da du vil opnå dit mål hurtigere. Er du ikke den store tilhænger af styrketræning eller cardio, kan du altid finde andre måder, hvorpå du får bevæget kroppen (andre aktiviteter, gåture, sportsgrene mm.).

Hvad skal man spise for at tabe sig? 🍏
Et meget bredt, men ofte stillet spørgsmål. Udgangspunktet er, at man kan spise lige præcis hvad man har lyst til, så længe man holder sig inden for sin daglige kalorieforbrænding. Der er ikke direkte retningslinjer for, hvad man som individ skal indtage, for at opnå et vægttab.

Sund kost er vejen frem til et solidt og effektivt vægttab, men hvad er sund kost? Sund kost kan defineres som en varieret kost bestående af rødt kød, fisk, fjerkræ, frugt og grønt, fuldkorn, fedt, nødder og kerner. Hvis man spiser en god blanding af førnævnte fødevarer og man samtidig holder sig indenfor sin daglige kalorieforbrænding, ja så er man sikret et solidt og effektivt vægttab.

Det er vigtigt at pointere, at selvom man sagtens kan tabe sig ved at indtage usunde fødevarer, så vil det oftest være tab af muskelmasse og ikke fedt.

Hvor meget protein skal man indtage dagligt? 🍏
Hvis dit mål er muskelopbygning vil udgangspunktet være, at du dagligt skal indtage mellem 1,50 og 2 gram protein pr. kg. du vejer. Hvis du eksempelvis vejer 70 kg., skal du dagligt indtage 105 – 140 gram protein.

Hvis dit mål er vægttab vil udgangspunktet være, at du dagligt skal indtage mellem 0,8  og 1,5 gram protein pr. kg. du vejer. Hvis du eksempelvis vejer 70 kg., skal du dagligt indtage mellem 56 – 105 gram protein.

Det er ikke nødvendigt, at man dagligt indtager ovennævnte gram protein for at opnå sit ønskede mål, det er blot vejledende. Hvis du spiser mindre eller mere protein, vil det ikke påvirke kroppen negativt. Dermed, er der ingen grund til at blive “fanatisk” omkring, hvor meget protein man dagligt indtager.

Tager man på, hvis man spiser om aftenen? 🍏
Kort sagt, NEJ! Man tager ikke på, hvis man spiser senere på aftenen, det er alene en myte. Grunden til, at det formentlig er blevet talt meget om er, at man ofte forbinder det med “late night snacking”, som oftest er usunde fødevarer. Så længe man holder sig inde for sit daglige kaloriebehov er det ligegyldigt, hvorvidt man spiser sit sidste måltid kl. 17:00 eller 19:30.

Man skal dog være opmærksom på, at vægten om morgenen kan “snyde”, hvis man har spist senere på aftenen, men dette skyldes alene, at kroppen endnu ikke har fordøjet maden.

Hvor mange kalorier skal man indtage, hvis man ønsker muskelopbygning? 🍏
Det bliver ofte misforstået, hvor mange kalorier man dagligt skal indtage, for at opnå øget muskelmasse. Se følgende eksempel..

Du vejer 70 kg., hvilket betyder, at du dagligt skal indtage 2.160 kcal, for at vedligeholde din vægt. Du ønsker en vægtøgning med henblik på øget muskelmasse, din ønskede vægt er 95 kg. For at vedligeholde en vægt på 95 kg. skal du dagligt indtage 2.931 kcal. Og det er her det ofte går galt. Det logiske vil være, at du dagligt skal indtage 2.931 kcal om dagen, for at opnå en vægt på 95 kg., MEN dette er ikke tilfældet, hvis du ønsker øget muskelmasse og ikke øget fedtmasse.

Tommelfingerreglen er, at man ikke skal overstige 500+ kcal om dagen, da kroppen ikke kan opbygge muskler så hurtigt. Derfor, hvis vi tager udgangspunkt i ovennævnte eksempel, må du ikke indtage mere end 2.660 kcal dagligt, da du ellers risikerer øget fedtmasse.

Ønsker du vægtøgning i form af både øget muskelmasse og fedtmasse, kan du uden fare overstige 500+ kcal om dagen.

Du kan selv prøve at regne på, hvor mange kalorier du dagligt skal indtage, for at opnå en øget muskelmasse. Det du skal gøre er at gå ind på følgende side beregn daglig kaloriebehov. Indtast din nuværende vægt og se hvor mange kalorier du dagligt skal indtage, derefter ligger du +500 kcal til dit daglige kaloriebehov.

Hvad skal man gøre for at tabe sig? 🍏

Hvis du ønsker at opnå et vægttab, er der en række vigtige tips, som kan hjælpe dig godt på vej:

  • Kalorieunderskud – Det vigtigste for at opnå et vægttab er kalorieunderskud.
    Beregn dit daglige kaloriebehov for din ønskede vægt her.

 

  • Drik rigeligt vand – Vand er med til at dæmpe sulten en smule. Derudover kan vand øge
    stofskiftet og forbrænde kalorier, da det igangsætter kroppens processer.

 

  • Søvn er vigtigere end du tror – sørg for at få god nattesøvn! Mangel på søvn påvirker
    kun hormonerne på en negativ måde, som forårsager forværret energiniveau, større trang
    til sukker og forværret stofskifte.

 

  • Spar på kornprodukterne! Kornprodukter indeholder både mange kulhydrater og kalorier.
    Kroppen danner dagligt én tsk. glukose, som er den mængde kulhydrater kroppen har brug for.
    Da kroppen ikke har behov for mere end den ene tsk. glukose dagligt, er det begrænset, hvor
    mange kulhydrater du bør indtage under et vægttab.

 

  • Styrketræning er vejen frem – drop cardio! Trods cardio på “papiret” forbrænder flere kalorier end
    styrketræning, er det styrketræningen som i sidste ende “æder” fedtet i kroppen. Du vil opnå
    et hurtigere vægttab og en øget fedtforbrænding, hvis du styrketræner.

 

  • Indtag superfoods, koffein og chili – Produkterne er med til at øge stofskiftet og sætte
    forbrændingen i gang.

 

  • Variation i kosten. Det er vigtigt, at du varierer dit kostindtag, så du får forskellige næringsstoffer.
    Derudover kan du hurtigt køre træt i det, hvis du spiser det samme hver dag.
Hvad skal man gøre for at opnå vægtøgning? 🍏

Hvis du ønsker at opnå vægtøgning, er der en række vigtige tips, som kan hjælpe dig godt på vej:

  • Spis flere kalorier end det din krop forbrænder.
    Beregn dit daglige kaloriebehov for din ønskede vægt her.

 

  • Sørg for at få rigeligt søvn – 8-9 timer dagligt.

 

  • Spis mad med højt indhold pr. gram fødevare.

 

  • Spis rigeligt af både protein, fedt og kulhydrater.

 

  • Spis snacks og drik dine kalorier, hvis du har svært ved at komme op på dit daglige kaloriebehov.

 

  • Styrketræn 3 gange ugentligt, således at du øger muskelmassen i takt med din vægt – Husk at spis den mængde ekstra, som du forbrænder under træningen.

 

Har du spørgsmål, som du ønsker at få svar på, så er du velkommen til at kontakte os via kontaktformularen.